23 Mayıs 2006

TURKUAZ


Turkuaz nedir?Turkuaz ne renktir?Turkuaz bir çeşit mavi midir yoksa bir çeşit yeşil midir?Turkuaz ne mavidir ne yeşildir, mavi ile yeşilin karışımından oluşan bir renktir.İkisinede aynı mesafede bir renktir.Yani kararsızdır.Ne mavi olabilmiştir tam anlamıyla nede yeşil, arada kalmış bir renktir.Aslında turkuaz bir renkte değildir sadece insanların bu rengi gördüklerinde mavi mi yeşil mi diye kararsız kalmamaları için bu ara renge verdikleri bir isimdir sadece.(Ama lila ile birlikte benim en sevdiğim renk ismidir)Bende kendimi bu nedenlerden dolayı turkuaza benzetiyorum.En basitinden örnek olarak; garson "Açık ayran mı kapalı ayran mı içersiniz?" diye sorduğunda verebilecek bir cevabım yoktur yada diğerini seçmek için bir sebebim.Yani ben tipik bir kararsızım.Neredeyse karara varabildiğim tek konu bu.Hala düşünüyorum acaba bu yazıyı yazsam mı, yazmasam mı?Çok mu saçma oldu?Yada bunun saçma olduğuna kim neye göre karar veriyor?Günümüzde saçmalığın yada saçmalamanın bir ölçüm biri mi var mı?



Mesela yarısı dolu bardak meselesi yada yarısı boş bardak meselesi.Bardağın yarısı dolu mu yoksa boş mu?Yada bardağın içinde ne var su mu?Suyun markası turkuaz mı?Yoksa tek sorun o bardaktaki suyu kimin içeceğimi?Ama gördüğümüz her renksiz sıvıyı su mu zannetmek zorundayız?Yani mesele bambaşka.Bardağın yarısının dolu yada boş olması değil.Önemli olan doğru yada yanlış bir karar verebilmek.Zaten doğru ve yanlış göreceli kavramlar değiller midir? Bana göre doğru olan başkasına göre yanlış olamaz mı?

5 yorum:

ismailasci dedi ki...

Ozdal sirf yazmis olmak icin yazma bana Erkan Atmaca'yi hatirlatma :)

Adsız dedi ki...

ozdalcigim bizlere yazdigin bu birbirinden guzel yazilar icin tesekkur ediyoruz.
ve simdi gelelim senin sorularına , kime gore neye gore dogru.
dogruluk goreceli bir kavramdir evt buda dogru mesela :). ama gel gorki dogruyu belirleyenler bizleriz. onun icin dogru kelimesinin tam karsiligi : toplumun genelince akla , mantiga ve gercege uygun olarak kabul edilen seylere dogru denir.

acik ve kapali ayran mevzusunda ise acik istersen daha cok ama mikroplu , kapali istersen az ama nispeten daha az mikroplu ayran icersin.

hele hele bardak konusu tam bir muallaktır. doludur dersen iyimser bostur dersen kotumser olursun. bence en iyisi seninkisi "cokta tın bana ne bardaktan alllalala" demek

ve son soz bu yaziyi yazmakla iyimi etmissin, hayir kotu etmissin, sacma olmus bana bos yere felsefe yaptirdin bisuru

ozdal aydemir dedi ki...

Ayran konusunda söylediklerine katılmamak elde değil.Bu nedenlerden dolayı İsatanbul'da kapalı ayranı; Ordu'da ise açık ayranı tercih ediyorum.Bardak konusunda ise dudak payı dahi bırakılmamış olanları tercih ediyorum, çünkü; sıvı şeyler tüketmeyi çok seviyorum.Doğru kelimesinin tanımını da çok iyi yapmışsın örneğin 2+2=4 diye sanır herkes ama 2+2=1'dir mod 3'e göre.Yorumun için tekrardan teşekkürler."Lost"un 22. bölümünü merkla bekliyoruz çabuk getir:)

Adsız dedi ki...

bu arada ablam türkolog ya, ara sıra anlatıyodu bana böyle şeyler, ordan biliyom. dipnot bi ilgi girim:
turkuaz türk rengi demekmiş. başındaki turk da ardan geliyomuş. yabancılar uygun görmüş zamanında bize bu rengi felan. daha uzunca hikayesi vardı ama unuttum. ablama sorunca eklerim gerisini. ama tam bizi temsil eden bi renk yani, kararsızlık desen bizde istikrarsızlık desen bizde...

ozdal aydemir dedi ki...

Bak bir şey daha öğrendik.Ben işin o kısmını hiç bilmiyordum.Doğru yazmışım o zaman:)